Je eerste fotoshoot organiseren doe je zo!

Nu je weet waar je modellen kan vinden en al een aantal foto’s in je portfolio hebt, is het tijd om een volledige fotoshoot te organiseren. In deze blogpost vertel ik je alle over het organiseren van fotoshoots, van inspiratie en moodboards tot het vinden van teams en het scouten van locaties!

 

Van inspiratie tot concept

Of je nu net begonnen bent met het fotograferen van modellen of al jaren professioneel aan de slag bent, elke fotoshoot begint met inspiratie. Misschien is het een liedje waarvan de songtekst je opeens raakt, of de manier waarop de herfstblaadjes naar beneden dwarrelen op de wind; wat het ook is, het is inspiratie en dat gaan we nu omzetten tot een thema.
De manier waarop ik dat altijd doe, is door te werken moodboards. Met een vaag idee of slechts een gevoel scroll ik door Pinterest en pin ik alles wat me ook maar doet denken aan mijn inspiratie. Uiteindelijk heb ik een heel board vol foto’s die ik nogmaals bekijk, dit keer met een strenger oog. Wat zijn de overeenkomende factoren? Wat wil ik anders doen dan op deze foto’s? Hoe zorg ik ervoor dat mijn idee uniek is? En uiteindelijk, na het verwijderen en toevoegen van meer en meer en meer foto’s, heb ik een moodboard wat duidelijk één thema communiceert: mijn concept.

 

Van concept tot plan van aanpak

Met het concept duidelijk in je hoofd en op je moodboard, is het handig om alle elementen die je nodig hebt op te schrijven. Denk hierbij aan het model: aan welke eisen moet zij voldoen? Heeft ze lang of kort haar? Bruine of blauwe ogen? Een zacht gezicht of harde, strenge trekken? Wat voor make-up hoort bij je concept en waar moet je visagiste vervolgens gespecialiseerd in zijn? Wat voor kleding draagt het model en heb je daarvoor een styliste nodig? Naar wat voor locatie ben je op zoek? Zijn er props nodig? Met welke lens ga je schieten? Moet je reflectiescherm mee? Heb je flitsers nodig? Lampen? Een achtergronddoek? Ik maak altijd simpelweg een lijstje. Op die manier kan ik niks vergeten en heb ik mijn thema nog eens duidelijk op papier.

 

Locatie en datum

Ik zorg er altijd voor dat ik alvast een indicatie heb van de locatie en de datum. Zo voorkom je ongemakkelijke gesprekken met je team wanneer deze na het toezeggen opeens niet in de herfstvakantie blijken te kunnen of Limburg te ver reizen vinden. Je hoeft nog niet je precieze locatie te weten, maar als jij op een mooie heide wilt shooten, dan kun je bijvoorbeeld als indicatie “omgeving Utrechtse heuvelrug/Veluwe” doorgeven.
In het begin van mijn reis in de fotografie had ik altijd moeite met het vinden van de mooiste of meest speciale locaties. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat je voor een bosrijke achtergrond gewoon naar je lokale parkje kan gaan, en het fotograferen in het midden van een winkelstraat ook prachtige plaatjes op kan leveren. Maar als je toch écht dat beetje extra aan je foto’s toe wilt voegen, probeer dan eens een botanische tuin, het strand, de heide, een leegstaande fabriek, of een kasteel!

 

 

Visagie

De eerste keer dat ik met een visagiste werkte, ging er een wereld voor mij open. Goede make-up voegt énorm veel toe aan een concept. Ook al is het een simpele, “nude” look, alleen al het vakkundig “shapen” van een gezicht maakt echt een wereld van verschil. Visagisten hebben net als beginnende fotografen portfolio materiaal nodig, dus het moet geen probleem zijn om een creatieve visagiste aan je team toe te voegen!
Ik heb zelf totaal geen verstand van make-up, dus meestal geef ik de visagist de vrije hand. Ik laat haar het concept zien, vertel wat ik mooi vind, en geef haar vervolgens de vrijheid om te experimenteren. Niet alleen is dat beter voor haar portfolio, maar ook voor die van mij: zij is inmiddels de deskundige.

 

Styling

Voor kleding geldt hetzelfde als voor make-up: goede styling tilt je concept naar een hoger level. Stylistes weten niet alleen welke kledingstukken onmisbaar zijn voor je concept, maar ook nog eens waar ze die kunnen vinden en hoe ze designer items kunnen regelen! Daarnaast is het ook fijn om een derde of vierde paar ogen te hebben op de dag van de shoot zelf. De styliste houdt in de gaten of de kleding goed zit, de visagiste houdt een oogje op de make-up, en jij kan je dus helemaal focussen op de compositie, belichting en het model!

 

De oproep

Wanneer je precies weet wat je zoekt, is het een kwestie van een leuke oproep formuleren. In mijn ervaring werkt beeldmateriaal altijd het beste: het is opvallender en groter dan een tekstje, grijpt de aandacht en spreekt tot de verbeelding! Wees altijd zorgvuldig met het delen van andermans werk, je wilt natuurlijk geen copyright schenden. Zorg er ook voor dat men makkelijk jouw portfolio kan vinden, zodat ze precies weten wat ze kunnen verwachten. Ik heb altijd het meeste succes met rijtjes (in plaats van dikke regels tekst), zoals deze:

Gezocht Model/Visagist/Styliste voor een (Jouw Concept) Fotoshoot!
Datum: December/Januari
Locatie: Omgeving Utrecht
Vergoeding: TFP*
Een stukje uitleg over jouw concept, met een link naar het moodboard en jouw portfolio!

*TFP staat voor Time For Portfolio, een vergoedingsvorm waarbij ieder lid van het team uitbetaald krijgt in portfoliomateriaal. Hierover lees je meer in Deel 5 van deze serie!

De Fotoshoot

Mijn allereerste tip voor op de dag zelf is om ervoor te zorgen dat je op tijd bent. Het liefst een kwartier te vroeg, zodat jij, als organisator, elk teamlid op kan vangen. Mijn tweede tip heeft ook alles te maken met time management: zorg dat je voldoende tijd hebt! Wanneer je werkt met een team en twee verschillende looks gaat fotograferen, reken er dan op dat je echt een hele dag bezig bent. Een visagiste is vaak wel een uur bezig met het maken van een look, langer nog als het haar ook gedaan moet worden. Een styliste heeft ook even de tijd nodig om haar look te creëren, en jij natuurlijk ook om alles vast te leggen!
Neem dus altijd wat te eten en te drinken mee, want een hele dag bezig zijn vergt nogal wat energie. Wanneer je visagiste met je model bezig gaat, maak dan altijd eerst even tijd om een praatje te maken met iedereen. Leer elkaar kennen, heb het gezellig, en maak vooral wat “achter de schermen” foto’s! Daarna kun je alvast met de stylist overleggen over de outfits, of vast wat locaties scouten in de buurt. Dat scheelt weer tijd wanneer het model uit de make-up en styling komt.
En mijn laatste tip is om er vooral van te genieten. Fotoshoots zijn super leuk en gezellig, vooral als je met een groot team bent! Geniet dus van alle creativiteit, nieuwe vriendschappen, bloopers en grappen.

 

In de volgende post leg ik je alles uit over TFP en het werken met contracten. Daarna neem ik je mee in de wondere wereld van publicaties en het ontwikkelen van je eigen stijl! Ik hoop dat je wat aan deze post gehad hebt. Deel hem vooral met je vrienden en als je nog vragen hebt, stel ze gerust hieronder in de comments!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *