Een professioneel portfolio in 7 simpele stappen

Wanneer je op zoek gaat naar modellen, visagisten en stylisten om mee samen te werken, is het belangrijk dat zij kunnen zien wat voor werk jij maakt. Een portfolio is een mooie, professionele manier om al jouw werk simpel en snel te presenteren. In deze blogpost beantwoord ik de meest gestelde vragen over het aanmaken van een goed portfolio!

 

Is mijn Facebook/Instagram dan geen portfolio?

Ja en nee. Natuurlijk zul je op je persoonlijke Facebook en Instagram je meest recente werk delen en kan men dus zien wat jij kan, maar je meest recente werk is niet altijd je beste werk. In een portfolio wil je alleen je allerbeste foto’s stoppen, als een visitekaartje van jouw kunsten, zodat men in één oogopslag kan zien waar ze mee te maken hebben. Daarnaast heeft een aparte portfolio website ook vaak een professionelere uitstraling.

 

Hoe kies ik welke foto’s ik in mijn portfolio stop?

Om te bepalen welke foto’s wel en niet in je portfolio komen is het ten eerste belangrijk om je doelgroep in je achterhoofd te houden. Wie wil je aanspreken met je portfolio? Voor mij zijn dat bijvoorbeeld nog niet toekomstige cliënten, maar juist creatievelingen die met mij willen samenwerken. Daarom zie je in mijn portfolio alleen maar mode/beauty portretten, en niet die ene mooie foto die ik laatst van mijn achternichtje maakte. Hoe mooi die foto ook is, hij past niet in mijn portfolio omdat hij mijn doelgroep niet aan zal spreken.
Kijk dus goed naar je foto’s en beoordeel ze vanuit het perspectief van jouw doelgroep. Je portfolio moet je kwaliteiten tentoonstellen, divers zijn en uitnodigen om verder te scrollen. Haal mensen binnen met de eerste foto, de allermooiste foto die je ooit hebt gemaakt, en bouw van daaruit verder. Wanneer je een selectie hebt gemaakt kun je deze nog laten zien aan vrienden of familie en ze vragen om hun top vijf te kiezen. Natuurlijk moet je altijd op je eigen oog vertrouwen, zeker als fotograaf, maar soms kunnen herinneringen aan een leuke shoot je objectiviteit in de weg zitten.

Hoeveel foto’s zitten er in een portfolio?

Er is geen wettelijk vastgestelde hoeveelheid aan foto’s die in een portfolio mogen. Nee, dit is volkomen subjectief. Het is belangrijk dat je genoeg foto’s hebt zodat je kan laten zien wat je in huis hebt, maar ook weer niet zoveel dat mensen afhaken omdat het te lang duurt om door de bende foto’s heen te komen. Mijn laatste twee portfolio’s hadden allebei tussen de 9 en 15 foto’s.

 

Maakt de volgorde uit?

Ik heb ooit eens gelezen dat websurfers over het algemeen maar 1 of 2 minuten op je site zijn voordat ze doorklikken naar de volgende. Jij hebt dus zestig seconden de tijd om de kijker zo weten te boeien dat ze verder wil scrollen. De beeldspraak, de manier waarop je ene foto overvloeit in de andere, is dus zeker van belang in een portfolio. Wanneer een reeks foto’s makkelijk in elkaar overlopen en elkaar complimenteren, nodigt dit uit om verder te kijken. Let dus op kleurgebruik (foto’s met dezelfde kleurtemperatuur lopen makkelijker in elkaar over) en diversiteit (wissel portretten af met close-ups en full body’s).

 

Hoe presenteer ik mijn foto’s?

Ikzelf ben een groot fan van de horizontale scroller, maar sinds ik WordPress geïnstalleerd heb ben ik er nog niet achter gekomen hoe ik dit opnieuw voor elkaar krijg. Op mijn vorige portfolio site kon je dus horizontaal door een reeks foto’s scrollen, en nu heb ik negen foto’s naast en onder elkaar gepresenteerd. Hoe je je foto’s presenteert heeft dus zowel te maken met smaak als met de mogelijkheden die de website biedt. Over het algemeen is het echter belangrijk om het zo overzichtelijk mogelijk te houden: te veel poespas leidt af van je foto’s, en dat willen we natuurlijk voorkomen!

Waar moet ik nog meer aan denken?

Een portfolio is natuurlijk niet compleet zonder een pagina over jou en hoe mensen je kunnen bereiken. Ik vind het zelf altijd verschrikkelijk om “over mij” stukjes te schrijven. Ik weet nooit wat ik moet vertellen en weet dat het niemand wat interesseert om vijf alinea’s lang over mijn fotografie-verleden te lezen. Daarom houd ik het altijd kort en bondig. In drie à vier regels beantwoord ik de wie, wat, waar, wanneer en waarom vragen:
Mijn naam is Kim en ik ben een 23-jarige fotografe uit Hoogeveen (wie+waar). In 2014 kocht ik mijn eerste camera en sindsdien ben ik verliefd geworden op fotografie (wanneer + wat). Ik houd ervan om de schoonheid die ik om mij heen zie vast te leggen en dat uit zicht voornamelijk in mode- en beauty- fotografie (waarom+wat).
Het is een kort en bondig stukje, maar iedere potentiële cliënt weet nu precies wie en wat ze kunnen verwachten wanneer ze contact met mij opnemen. En dat brengt ons meteen bij het volgende punt: de contact pagina. Op de contact pagina kun je een contactformulier plaatsen of verwijzen naar je email adres of social media kanalen. Maak het mensen in ieder geval makkelijk: zorg ervoor dat het in één oogopslag duidelijk is hoe mensen jou kunnen contacteren!
Natuurlijk kun je in je portfolio ook nog pronken met je eventuele gewonnen prijzen of publicaties! Deze heb ik zelf bij mijn “over mij” stukje staan, maar je kan hier ook een aparte pagina voor aanmaken.

 

Waar kan ik een portfolio aanmaken?

Ik schreef al eens eerder een blog over 5 gratis portfolio websites, en voor het gemak kan je die hieronder ook lezen! Veel plezier met het aanmaken van je portfolio! 🙂

 

5 Gratis Portfolio Bouw Sites – Origineel gepubliceerd op 20 februari 2016

Genoeg gepraat, tijd voor actie! In mijn jaren als professioneel internetruimteverspiller heb ik honderden gratis websites aangemaakt om ze vervolgens na een maandje of twee weer compleet te verwaarlozen. Het enige goede wat mij dat gebracht heeft, is een redelijke kennis van wat de verschillende mogelijkheden zijn als het aankomt op het aanmaken van een online portfolio. De volgende sites zijn allemaal gratis te gebruiken, maar dit betekent vaak wel dat er een vorm van reclame zichtbaar zal zijn voor de host.

Wix

Op deze site bouwde ik mijn allereerste fotografieportfolio, en het werkt heerlijk. Deze site heeft eigenlijk maar één groot nadeel, en dat is de enorme hoeveelheid reclame die ze weergeven. Vooral op de gratis versie kan het enorm afleiden van je foto’s. Maar Wix is wel zeer makkelijk te gebruiken, en biedt heel veel verschillende layout opties. Je hebt in de vormgeving heel veel vrijheid en keuze, en in de ontwerp-omgeving zelf is alles heel intuïtief in elkaar gezet. Makkelijk, snel, veelzijdig. Maar wél een enorme banner aan de onderkant, én een friemeltje in de rechterbovenhoek.

Weebly

Ook op Weebly heb ik ooit een portfolio gehad. Deze site heeft ook een fijne ontwerp-omgeving, maar wel iets minder keuzevrijheid wat betreft layouts en gadgets. Daartegenover staat wel weer dat Weebly een minder opvallende reclame banner heeft, die als je de website goed in elkaar zet, nog niet eens zichtbaar hoeft te zijn. Net als Wix is Weebly simpel in gebruik. Je kunt makkelijk de gewenste elementen vanaf de zijkant naar je pagina tillen om ze daar op hun plek te laten vallen. Dus ook deze site is makkelijk en snel, alleen iets minder veelzijdig.

Website Builder

Natuurlijk moet je als je alles altijd maar gratis wilt, zoals ik, concessies doen. Deze website bouwer is simpel in gebruik, alleen het biedt niet veel mogelijkheden. Desalniettemin heeft het een paar sjabloon layouts die ik écht heel mooi vind, met grote welkomstpagina’s en consistentie in kleuren. De keuze uit layouts is groter dan die van Weebly, alleen de ontwerp-omgeving vind ik persoonlijk iets minder. Daarnaast zijn er nog twee grote ergernissen: de domeinnaam (voorbeeld: kimvoorbeeld.my-free.website), en de grote reclame banner.

Crevado

Ein-de-lijk komen we dan bij de portfoliowebsites die niet enorm nare banners weergeven. Crevado heeft slechts rechts beneden in het klein een reclame zinnetje staan, maar daar kijk je zo overheen. Crevado wordt veel gebruikt voor creatieve portfolio’s, en geeft je de mogelijkheid om verschillende projecten weer te geven. De vrijheid in layout keuze is zeer beperkt, de ontwerp-omgeving werkt niet fijn en intuïtief, en ik ben hier uiteindelijk weggegaan omdat je met de gratis versie maar 30 foto’s kan uploaden. Maar: geen nare reclame banners!

Portfoliobox

Dan komen we nu uit bij mijn huidige (inmiddels vorige) website bouwer: Portfoliobox. Wat mij ten eerste aantrok naar deze website was dat dit de enige was die ik kon vinden die een fijne horizontale scroll slider aanbood. Dus veel meer kon er voor mij eigenlijk niet meer misgaan. De ontwerp-omgeving tipt niet aan die van de eerste drie, maar is aanzienlijk beter dan die van Crevado. De keuze aan layouts is ook anders geregeld. In plaats van één consistente sjabloon, kies je bij Portfoliobox voor elke pagina een aparte indeling. Waar ik mij wel aan erger is het feit dat ik niet automatisch ingelogd blijf en er weinig mogelijkheden zijn qua tekst-layout (ik kon bijvoorbeeld niet voor twee kolommen kiezen!). Daar staat dan wel weer tegenover dat er geen reclame te zien is. Feest!

One Reply to “Een professioneel portfolio in 7 simpele stappen”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *